Ezt az oldalt jelenleg {{vm.currentVisitors}} ember nézi

Kevesebb bankfiók, digitális bankolás? Hamarosan otthonról intézheted a hitelfelvételt? Megmutatjuk, hogy ez már miért nem a jövő! Felgyorsul a „Fintech forradalom”?

Az elmúlt években a fogyasztói igények és a jogi környezet is kedvezett annak a folyamatnak, amelynek eredményeként százával jöttek létre a világban olyan vállalkozások és alternatív pénzügyi szolgáltatók, amelyek kihasználva a banki vezetők konzervatív szemléletét kifejezetten praktikus szolgáltatásokkal és olcsó díjakkal jelentős mennyiségű, akár több millió ügyfelet szereztek meg magunknak innovációval.

Nem kell messzire menni, mert a Revolut ma már mindenki számára ismerősen cseng és néhány év (2015-ben alapították) alatt több millió ügyfelet szerzett. Ennek az oka, hogy bankszámla vezetési szolgáltatása mindenki számár elérhető, gyorsan és online igényelhető.

Hazánkban sincs ez másként! 2010-től jól látszik, hogy a pénzügyi termékek összehasonlítása releváns fogyasztói igény és mára megközelítőleg minden második hitelfelvételnél az ügyfelek egy erre a célra létrehozott és üzemeltetett weboldalon végeznek összehasonlítást. A hitel.hu hitelkalkulátor oldalán 2019-ben közel 250.000 látogató, megközelítőleg 450.000 kalkulációt végzett. Mivel sokszor nem az a bank nyújtja a legolcsóbb ajánlatot, amely a leg ismertebb, ezért bátran mondhatjuk, hogy ügyfeleink egy része spórolt azzal, hogy nálunk kalkulált: időt és sokszor pénzt is.

A koronavírus a bankolásra (bankszámla nyitás-és vezetés, személyi kölcsön és lakáshitel felvétel) is hatással lesz. Ehhez már a jogi környezet is biztosítva van 2018 óta a PSD 2, az Európai Unió második pénzforgalmi irányelve alapján (Payment Services Directive), amely nem csak a hatékony bankkártyás fizetési modellek és az azonnali átutalások, hanem az ügynöki modellek és a harmadik feles szolgáltatok tevékenységét is elősegíthetik.

Ezen új gerenrációs és harmadik feles vállalkozásokat, amelyek pénzügyi termékek összehasonlításával, elektronikus elemzési rendszerekkel és egyéb, ügyfél-bank közötti ügyfélkapcsolat költség vagy szolgáltatás racionalizálásban nyújtanak innovatív, magas színvonalú szolgáltatást, nevezhetjük „FinTech”cégeknek. A szó az angol „Financial Technology” rövidítése.

Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a bankok az ügyfél felhatalmazása alapján a Fintech vállalkozásnak kötelesek kiadni az ügyfelük bankszámla és egyéb banki termék használathoz kapcsolt információit, amelyet ezt követően a „FinTech” szolgáltató akár közvetlenül készíthet elemzést az ügyfélnek és javasolhat akár új bankot/bankszámlát, vagy akár adhat hitel ajánlatot másik bank megbízásából.

Tehát a fogyasztóknak előnyös a FinTech cégek megjelenése, mert innovációra és valódi versenyre kényszeríti a piaci szereplőket.

Ennek természetesen az lesz a következménye, hogy nő a digitális (főleg online) banki termék és szolgáltatás használata, vagyis csökken a bankfiókok szerepe és az amúgy is drágán fenntartott bankfiókok száma csökkenni fog. Ezeket a folyamatokat megítélésünk szerint koronavírus „maradj otthon!” és „személyes kapcsolatokat mellőzd!” üzenete is gyorsítani fogja.